Saturday 27 June 2015

ITALY PART 3 : DAY TRIP KE PISA

Ini adalah sambungan review saya tentang Itali;- bermula dengan Rome dan kemudiannya Florence. Semasa di Florence, kami mengambil kesempatan untuk buat day trip ke Pisa. Ia adalah keputusan saat akhir, yakni lepas subuh hari berkenaan (subuh pada bulan May di Florence amat awal iaitu dalam pukul 3 lebih). Rasa macam rugi tak ke Pisa bila dah di Itali sebab menara condong Pisa adalah salah satu daripada trademark negara ini selain Colosseum.

 Cubaan untuk tolong tegakkan menara yang dah condong ni..huhu..

Kami membeli tiket keretapi Trenitalia di kiosk tiket stesen keretapi Santa Maria Novella di Florence pada pagi itu juga. Harga tiket sehala ialah Euro 8/pax. Perjalanan mengambil masa tak sampai 1 jam dah sampai ke stesen keretapi Pisa Centrale. Dari sini nak ke menara condong Pisa kena naik bas 'LAM Rossa' (Rossa bermaksud merah). Beli tiket siap-siap di salah sebuah kedai suratkhabar di Pisa Centrale pada harga Euro 1.20/sehala/pax sebelum ke bus-stop yang terletak betul-betul di luar bangunan hadapan Pisa Centrale. Beli terus tiket balik sekali sebab nanti kat menara susah nak cari tiket bas.

Pisa Centrale Stazione

Tips! Jangan naik bas yang bergerak ke arah kanan sebab yang tu akan bawa kita ronda seluruh bandar Pisa sebelum berhenti di menara condong Pisa. Siap stop lama kat Galileo Airport lagik. Huhu. Sila naik bas yang bergerak ke arah kiri kalau tak nak buang masa macam kami (sila seberangi jalanraya kecik tu dulu untuk naik bas).
 
Tersesat hingga ke Galileo Airport

Perjalanan dengan bas hanya mengambil masa 10minit sebab dekat jer sebenarnya dalam 1.5km. Kalau rajin berjalan, memang terbaek coz bolehlah tengok-tengok suasana bandar universiti ini semasa berjalan tu. Tapi kitorang maleh.. kaki dah banyak berjalan sejak di Rome lagi. Dah tak larat dah.. huhu.. Owh ya, jangan lupa turun di bus-stop bernama 'Torre'. Ini adalah bus-stop yang paling hampir dengan menara condong Pisa.


Turun je dari bas, akan kelihatan banyak stall jual souvenirs yang mana peniaganya adalah Bangladesh. Saya rasa semua Bangla belaka, xde orang local pon. Punyalah jauh orang bangla mencari rezeki. Juga akan kelihatan city wall dengan satu pintu gerbang. Masuk ikut pintu gerbang tu sebab menara condong Pisa berada di dalam tembok tu.

 Masuk ke dalam kawasan Pisa Cathedral melalui pintu ini

Once masuk je, haa.. itu dia! Subhanallah, cantik kelihatan menara condong yang paling glamer di dunia itu di penghujung jalan. Bangunan yang mempunyai engineering/construction error ini berwarna putih marble, memang picturesque dengan kombinasi warna biru awan dan warna hijau rumput.

Tu yang hujung sekali tu.. yang macam malu-malu sembunyi belakang bangunan lain tu lah menara Pisa.

Sedikit cerita pasal menara yang dibina pada tahun 1100an ini: Ia dibina sebagai bell-tower untuk Pisa Cathedral, mengambil masa lebih kurang 200 tahun untuk disiapkan. Apa tidaknya, belum siap pembinaan pon dah nampak dah kecondongannya so depa memang tak sudah-sudah cuba untuk 'selamatkan' menara ni. Kita boleh panjat naik ke puncak menara (kanak-kanak bawah 8tahun tidak dibenarkan naik), tapi jangan harapkan lift ye sebab memang tangga belaka. Tiket naik ialah Euro15/pax. Bayar mahal-mahal tu leh naik 30min je maksimum ye. Saya rasa macam membazir so kami tak naik, tapi menurut kata seorang sahabat yang pernah panjat ke atas, ia adalah pengalaman yang amat berbeza sebab rasa senget semacam dan pening, maklumlah pusat graviti dah berubah.

 Menara condong paling glamer di dunia

Semasa di menara Pisa ni, kami terserempak dengan dua orang backpackers dari Malaysia yang berasal dari Kelantan. Walau jauh berjalan, loghat kelantan masih kuat. Huhu. Mereka dah hampir dua minggu di Eropah dan dah nak balik Malaysia dah pon. Mereka baru sampai dari Cinque Terre, so dari merekalah kami menemui kekuatan untuk buat day trip ke Cinque Terre juga.

With backpackers Kelate in Europe

So, sehabis posing di menara Pisa, kami kembali ke Pisa Centrale dengan bas yang sama dan terus beli tiket sehala ke stesen keretapi La Spezia Centrale. Itu je pon yang paling menarik di Pisa, jadi tak perlu tunggu lama-lama. Tapi kalau berminat nak tengok suasana universiti di sini, bolehlah ronda-ronda lagi. Pisa ada banyaaaaak universiti yang berusia ratusan tahun. Untuk ke Cinque Terre sememangnya kena ke La Spezia dulu dan  ambil keretapi lain pula untuk ke Cinque Terre. Saya asingkan review untuk Cinque Terre di SINI ye.

Jika berminat untuk mengetahui tentang perancangan percutian DIY di Itali dengan lebih lengkap, bolehlah klik di link. Summary tentang percutian ini pula ada di SINI dan review tentang restoren makanan halal pula di SINI. Harap dapat membantu anda yang ada plan nak ke sana. Kalau ada soklan lanjut leh comment di bawah, saya akan cuba beri jawapaan segera.





2 comments:

  1. Salam Sis,
    Saya tak dapat cari link post Cinque Terre.. kalau boleh email ke sarahsani116@gmail.com trimas sis... i love your post on italy!!

    ReplyDelete
  2. Aahhhh, this post makes me wanna go there now! As in now! Haha

    Nonton film 720p

    ReplyDelete