Saturday 28 February 2015

ISTANBUL - 5 TEMPAT WAJIB LAWATI DAN APA YANG KITA MESTI MAKAN KETIKA DI SANA

Nabi SAW bersabda bahawa satu masa nanti umat Islam akan berjaya menawan Kota Konstantinople. Rajanya adalah sebaik-baik raja dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera! Begitulah hebatnya kota ini sehingga disebut Nabi SAW ketika Perang Khandak. Umat Islam sentiasa mengidamkannya, bukan saja kota ini tetapi disebabkan sifat yang disebutkan Nabi SAW akan raja dan tentera itu.

Sejarahnya, Konstantinople ialah sebuah kota dan Ibu Negeri Kerajaan Bizantin  untuk sekian lama, Konstantinople ialah kota yang amat kuat pertahanannya. Terdapat beberapa lapisan temboknya (yang luar bernama Tembok Theodosian yang amat besar, kuat dan teguh) disamping tentera terlatih dan bantuan sekutunya. Sepanjang sejarahnya, kalau tak silap saya, Konstantinople hanya 2 kali berjaya ditawan.

Pertama kali oleh tentera salib (Perang Salib ke-4) yang diketuai oleh Doge dari Venice bernama Enrico Dandolo pada tahun 1204. Sepatutnya tentera ini ke Baitulmaqdis tetapi telah dilencongkan oleh Doge itu kerana konflik agama dan politik. Enrico telah membawa balik antaranya patung 4 ekor kuda (Horses of St Mark) yang bersaiz sebenar - tunggu kisah Venice kami selepas ini insya Allah. Kuda in asalnya berada di Hippodrome berhampiran Hagia Sophia. Doge ini disemadikan di Hagia Sophia. Makamnya telah musnah dan kini hanya ada replika.     

Keduanya, oleh tentera Uthmaniyyah yang diketuai Sultan Muhammad II pada tahun 1453. Ini menandakan berakhirnya empayar Bizantin dan bukti kekuatan empayar Uthmaniyah yang terus berkembang menjadi kuasa hebat pada ketika itu dan beberapa abad seterusnya. 

Rasanya sudah cukup sejarah Istanbul kan. Pelbagai budaya dan latar belakang yang mempengaruhi Istanbul telah meninggalkan kesan sejarah yang bukan sedikit untuk kita lawati. Walaubagaimanapun, jika kita mempunya masa yang terhad, terdapat beberapa tempat yang bagi saya patut dilawati. Tempat-tempat adalah berdasarkan pengalaman kami sahaja dan hotel kami yang berdekatan dengan Sultanahmet. Kawasan ini mempunya beberapa tempat wajib jika kita melawat Istanbul. Kedudukan setiap tempat juga adalah berdekatan dan berada di Bukit Pertama Istanbul (diantara Laut Marmara dan Golden Horn).

Hagia Sophia

  1. Hagia Sophia: Tidak perlu diperkenalkan lagi, rasanya semua kita sudah tahu apakah bangunan ini. Berasal daripada Gereja Agung Bizantin dan seterusnya ditukar kepada Masjid besar Istanbul, Hagia Sophia ialah bangunan yang sangat indah sehingga kini (mungkin kurang sedikit ketika kami lawati kerana usaha pemeliharaan dan pemeliharaan (preservation and restoration) sedang dijalankan. Jadi, ada tempat yang tidak dapat dilawati.

Terdapat tanda-tanda Islam dan Kristian didalamnya. Maharaja Bizantin amat banggakan Konstantinople dan Hagia Sophia dan digambarkan pada gambar yang dapat dilihat ketika mula masuk ke dalamnya. Gambar ini menunjukkan 2 maharaja mempersembahkan kedua-duanya kepada Virgin Mary. Bagi pencinta seni dan sejarah, Hagia Sophia adalah bangunan yang mempunyai ciri-ciri agung. Jika pertama kali masuk sekarang, kita akan berasa betapa gahnya binaan ini. Biasanya, barisan tiket untuk Hagia Sophia adalah paaaaaaaaanjang. Maka, datanglah awal atau mungkin boleh beli Kad Muzium (Istanbul Museum Pass) yang membolehkan lawatan kepada beberapa muzium Istanbul secara percuma atau dengan diskaun. Ia untuk 72 jam atau lebih bermula muzium pertama.

 Maharaja Bizantin mempersembahkan Konstantinople dan Hagia Sophia kepada Virgin Mary

 Barisan masuk ke Hagia Sophia. Barisan beli tiket, barisan masuk, barisan tour group…. Letihhh…


  1. Masjid Sultan Ahmad (Masjid Biru): Terletak bersebelahan Hagia Sophia, Masjid biru lebih besar daripada Hagia Sophia. Ia menggantikan Hagia Sophia selepas ia siap dibina sebagai MasjidBesar Istanbul dan empayar. Diinspirasikan daripada Hagia Sophia, Masjid Biru mempunyai rekabentuk Islamik dengan menara dan kubah besar. Ia dibina diatas tapak bekas istana Bizantin dan Hippodrome.    Seperti juga Hagia Sophia, nikmatilah keindahan senibina masjid ini jika kesana (dikhabarkan, masjid asal lebih indah kerana banyak benda baru yang digantikan tidak atau kurang artistik seperti tingkap kubah).

 Masjid Biru

Dalaman Masjid Biru

  1. Hippodrome: Asalnya sebuah litar lumba kuda dan tempat aktiviti sosial bersebelahan Istana Bizantin, tidak banyak yang dapat dilihat pada masa ini kecuali Tiang berbentul Ular dan 2 Obelisk. Ularnya telah hilang kepala (mungkin akibat rusuhan) dan kini sebahagian daripadanya disimpan di Muzium Arkeologi Istanbul. Dahulunya terdapat 4 pasukan bertanding di sini. Kemudian kurang ke 2 kerana yang lain tak mampu bertahan. Perlawanan ini biasanya boleh menyebabkan masalah rusuhan sehingga pernah Hagia Sophia dibakar dan musnah terus! Obelisk pula adalah obelisk sebenar yang dibawa daripada Mesir. Kita dapat lihat tulisan Mesir kuno iaitu Hiroglif padanya. Kini ia dipanggil Dataran Sultanahmet - ketika lawatan kami, terdapat pihak yang berdemo di sini di depan Hagia Sophia kerana masalah politik atas nama pemeliharaan taman berdekatan Dataran Taksim.  

  1. Istana Topkapi: Sejurus menawan Konstantinople, Sultan Muhammad II memerintahkan supaya dibina sebuah istana untuk kediaman diraja. Maka, istana Topkapi dibina tidak jauh daripada Hagia Sophia di bukit pertama (first hill - Istanbul mempunya 7 bukit). Ia merupakan sepuah kompleks istana yang besar dan mempunyai beberapa bahagian. Jika mahu melihat keseluruhan kompleks ini, rasanya perlukan sehari apatah lagi jika kita mahu baca atau mengetahui mengenai setiap aspek cerita, sejarah, seni dan lain-lain lagi. Istana ini umpama sebuah bandar pada zaman kegemilangan Uthmaniyah kerana mempunya ramai penghuni. Audioguide ada disedikan pada kos TL5 rasanya. 

Ada kawasan Istana dan Harem. Kos berbeza tapi boleh guna Museum Pass untuk kedua-duanya. Harem ialah tempat kelamin Sultan dan keluargannya. Harem sebab haram untuk semua orang lain kecuai Sultan dan pengawalnya yang telah dikasi. Banyak kawasan berasingan dalam istana seperti Pavilion Baghdad ( selepas berjaya menawan Baghdad, dapur yang corongnya macam Titanic, bilik mesyuarat negara dan lain. Ada juga tempat tertentu yang ada tempoh masa rasanya. Di pinggir istana ada pemandangan ke laut (Marmara dan Golden Horn) yang Indah.


  1. Basilica Cistern (Yerebatan Sarayi - Sunken Palace) - : Jika dilihat didalam gambar diatas, nampak agak menyeramkan bukan? Cistern ini adalah salah satu tempat menyimpan air bagi Istanbul yang terbesar. Air yang dibawa melalui aqueduct (Valens) akan disimpan untuk kegunaan kawasan bukit pertama ini. Pintu masuknya adalah berdekatan dengan Hagia Sophia (seberang jalan sahaja). Ia dinamakan Basilica kerana berdekatan Basilica iaitu Hagia Sophia. Ia berada di bawah tanah. Ia digunakan seketika selepas penawanan Istanbul dan kemudian ditinggalkan kerana Uthmaniyyah lebih sukakan air yg mengalir berbanding kolah statik ini. 

 Keadaan di dalam Cistern

Ketika ini terdapat beberapa kumpulan yang berpakaian tradisional Uthmaniyah untuk kita ambil gambar. Terdapat juga kafe dihujung laluan. Air juga adalah sedikit sahaja. Terdapat laluan kayu untuk pejalan kaki. Kita boleh memjumpai tiang yang dikhabarkan tidak pernah kering sehingga kini. Anda boleh letakkan ibu jari pada tiangnya dan berniat jika mahu. Ramai mat saleh buat. Pada hujung laluan terdapat tiang yang tapaknya berbentuk kepala Medusa terbalik. Dikhabarkan ini penanda mengalahkan kuasa medusa. Diluar topik sikit, bagi sesiapa yang pernah membaca buku Dan Brown, Inferno, di tiang inilah terdapatnya bukti kemuncak yang menjadi tanda tanya sepanjang membaca buku itu. Buku itu menceritakan beberapa tempat menarik di Florence, Venice dan Istanbul. Kami telah ke Istanbul, kami harap hasrat ke Florence dan Venice akan tercapai, insya Allah.

 Pintu masuk Cistern di Yerebatan Cadessi. Bertentangan Ayasofia dan Alemdar Cadessi. Nampak dia tulis "Museum Pass Invalid" kat sebelah kiri tu.

Kelima-lima tempat ini boleh dilawati dalam sehari jika mahu asalkan kita menghadkan masa untuk setiap tempat. Walaubagaimanapun, mungkin tidak berbaloi kerana tiket agak mahal bagi Hagia Sophia dan Istana Topkapi. Masjid Biru dan Hippodrome adalah percuma. Kos Cistern adalah agak kecil.

 Panduan kedudukan tempat lawatan

Panduan umum kos dan masa bagi kelima-lima tempat lawatan ini. AWAS: Ini kos pada tahun 2013. Pastikan anda rujuk senarai terbaru. Harem dan Topkapi berbeza kos.

Tempat
Hagia Sophia
Masjid Biru
Topkapi
Hippodrome
Cistern
Unit
Kos
25
percuma
25
percuma
10
TL
Tempoh
30 - 120
30 - 60
120 - 300
15 - 30
30 - 60
minit
Museum pass
Ya
Tidak
Ya
Tidak
Tidak


 Museum pass: Kos, tempat dan tempoh lawatan. Boleh beli di Ayasofia.

Kawasan ini juga kurang kenderaan awam. Terdapat tram yang hanya perlu sekali bayar untuk sepanjang perjalanan. Kosnya dalam TL1.50. Beli Istanbulkart dan dapatkan semula baki dan deposit jika anda pulangkan kad ini. Satu kad boleh dikongsi banyak orang asalkan duit cukup. Tram mengikut Alemdar Cadessi iaitu jalan utama di sini.

Kini, terdapat banyak hotel, kafe, gerai dan travel agent di kawasan sini untuk pelancong. Kawasan ini amat popular bagi pelancong. Setiap hari, mungkin ratusan atau ribuan bas pelancong yang boleh dilihat di kawasan in. Cubalah membeli baklava/turkish delight, jus delima, jus oren, roti simit, ais krim Turki, jagung rebus/ bakar dan buah berangan. Sedap-sedap belaka. Jusnya benar-benar jus. Tiada campuran gula dan air! Ais krim pula agak pekat dan melekat. Penjualnya biasa suka buat "trick" macam cerita "Istanbul Aku Datang". Amat lucu dan menghiburkan! Makanan Turki memang sedap. Cuma, bagi orang yang suka pedas, sukar mencari makanan pedas di sini. Mi segera Indome saja yang pedas di sini. Itupun kami terpaksa ke Forum Istanbul di Bayrampasa untuk membelinya. Kedai India macam tak yakin je halalnya.

 Simit: Liat dan agak tawar.

 Baklava. Sedap tapi mahal jika dibeli di Sultanahmet. Ada jual ikut berat.

Seterusnya kami akan ceritakan tempat-tempat lain yang boleh dilawati di Istanbul. Tunggu!

No comments:

Post a Comment