Friday 26 June 2015

ITALI PART 2 - PERCUTIAN DIY DI FLORENCE

May lalu saya dan En. suami berkesempatan ke Itali. Percutian ke Itali ini mengambil masa lebih kurang 14 hari, di mana 4 hari 3 malam kami habiskan di Florence. Erm.. tidaklah solid 4 hari 3 malam sebab salah 1 hari tu kami buat day trip ke Pisa dan Cinque Terre. Sebelum Florence, kami telah berada di Rome selama 5 hari 4 malam.

Kami mengambil keretapi laju Frecciagento Trenitalia dari Rome dengan perjalanan yang mengambil masa 2jam sahaja. Keretapi bergerak dengan lajunya pada 250km/h sebab itu rasa sekejap je dah sampai, bayangkan kalau naik bullet train cemana la lajunya.. huhu... Setibanya di Florence, kami terus ke apartment yang disewa dari WaytoStay.com. Apartment terletak dalam 15min berjalan kaki dari stesen keretapi Santa Maria Novella, tapi disebabkan pada hari pertama tu tak tahu selok-belok jalan, so kami ambil bas sahaja. Tiket bas sehala ialah Euro 1.20/pax.

Posing  sat depan keretapi

Nak jadi cerita; semasa naik bas kali pertama di Florence tu, bas yang kami naik tidak berhenti di hentian yang sepatutnya (tak sama dengan nama hentian di jadual). Jadi selepas agak lama pusing sana-sini tapi hentian yang kami mahu untuk ke apartment masih juga tak sampai-sampai. Sayapun terpaksa bertanya kepada penumpang yang lain. Kami tunjukkan alamat apartment kepada mereka. Memandangkan penduduk tempatan tidak berapa pandai berbahasa English, jadi 2-3 orang juga la yang cuba bercakap itu-ini dalam bahasa Itali untuk membantu kami tapi kami tak faham. Akhirnya, mereka suruh kami follow sorang untie tua yang kebetulan dah nak turun. Untie tu peramah, sambil berjalan dia bercakap dalam bahasa Itali dan tunjuk-tunjuk ke depan. Jauh juga dia bawa kami berjalan. Den memang tak faham apo2, ikut je la. Akhirnya dia berhenti di satu lorong dan tunjuk straight ke depan. Alhamduliillah, kami tiba di lorong di mana apartment kami berada. Selama ucap "grazie", kami pun berpisah. Tak sangka, warga Firenze amatlah peramah dan helpful. Cakap-cakap orang tentang orang Itali yang kasar dan bongkak langsung tidak tepat sepanjang kami di sana.

 Santa Maria Novella (SMN) Stazione dari pandangan sisi tepi

Seberang jalan dari stesen SMN terletaknya Tourist Information office. Bercantum dengan ofis ini ialah gereja Santa Maria Novella.

Ini adalah papan tanda jadual perjalanan bas. Ia terletak di semua bus-stop seluruh Itali, jadi senang nak tengok pukul berapa bas akan lalu dan ke mana destinasinya. Yang bestnya, bas memang punctual ikut jadual ni!

Apartment yang kami sewa berharga Euro 280.50 untuk 3 malam. Terletak di Via dell'Orioulo 9, kedudukan amat strategik, sebab hanya 2min ke Duomo dan boleh berjalan kaki saja ke tempat-tempat lawatan utama yang lain. Ia adalah apartment 1 bilik, dilengkapi dengan dapur memasak, mesin basuh baju, meja makan dan wifi super laju. Hiasan apartment ini memang bercirikan Italian, so memang rasa selesa. Dari tingkap bilik boleh nampak bumbung Duomo. Memang amat dekat!

Siap ada bunga ros menghiasi satu ruangan di kamar tidur. Sentuhan peribadi beginilah yang membuatkan kita rasa istimewa bila berada di homestay orang.

 Pemandangan dari tingkap bilik apartment    

Memandangkan apartment sudah berada di tengah-tengah bandar Florence, jadi kami tak memerlukan pengangkutan awam sangat ketika di Florence. Boleh kemana-mana dengan berjalan kaki. Tapi kami beli juga beberapa keping tiket single journey yang berharga Euro 1.20 each, in case nak pakai bila perlu.


HARI PERTAMA

Hari pertama, kami mencari Conad untuk beli air mineral dan sedikit makanan. Conad ialah mini market yang bersepah di serata Itali. Harga di sini amat murah. Jadi kalau nak cari makanan segar dan kering, boleh cari di Conad. Selepas restock air mineral, buah strawberi, oren dan sedikit coklat, kami pun menuju ke tempat lawatan yang pertama iaitu Piazza Duomo.

 Soping di Conad

Satu reminder ye! Kalau nak beli buah-buahan di Itali, sila gunakan sarung tangan plastik untuk ambil dan belek-belek buah ye. Sebab saya dah kena sound masa memilih buah oren tanpa pakai sarung tangan plastik yang disediakan. Perempuan warga tempatan yang menegur saya dalam bahasa Itali, memula saya tak faham apa-apa dan teruskan membelek. Diapun datang tunjukkan sarung tangan plastik dan suruh saya guna. Hm, baru den faham. Mereka mementingkan kebersihan hokey.. manalah tahu kot2 ada yang bawa virus ke bakteria ke baru lepas gi toilet ke.. huhu..

Pada pemerhatian saya bangunan di Piazza Duomo ini lain sikit senibinanya dari gereja-gereja lain yang saya nampak di Itali. Ia mempunyai senibina neo-gothic dan mengambil masa 150 tahun untuk disiapkan. Pada zaman ianya dibina (tahun 1200-1400an), belum ada teknologi/knowledge untuk bina bentuk dome begitu. Jadi, memang hebatlah ketika tu. Hiasan di dalamnya pula dihasilkan oleh beberapa artis glamer seperti Zuccari dan Vasari yang menghasilkan lukisan di siling bangunan. Masuk ke dalam Duomo adalah percuma, dan boleh sewa audio guide (optional) pada harga Euro 2.50/pc. Untuk panjat dome roof yang dikenali sebagai Brunelleschi Cupola kena bayar tiket berharga Euro 10/pax. Tiket ini dinamakan OPA Pass, once dah beli boleh naik semua 5 tower yang ada di Piazza Duomo itu. Untuk pengetahuan, takde lift di sini. Semuanya kena panjat tangga belaka. Ko sanggup ke tak  je nak panjat 400 lebih anak tangga setiap satu.. huhu..

 Sebahagian daripada bangunan Duomo

Menara inilah yang mempunyai lebih 400 anak tangga. Kalau nak panjat semua tangga-tangga yang ada di sini, boleh beli tiket di ground floor menara ini.

Rome adalah bandar yang terkenal dengan kegiatan seni sejak dari zaman Renaisance. Pelukis-pelukis jalanan berada di mana-mana sahaja, termasuklah di Piazza Duomo ini.

Selepas Duomo, kami meneruskan perjalanan ke arah Uffizi. Dalam 10min berjalan lenggang-kangkung je dah sampai. Uffizi Gallery adalah salah sebuah muzium yang wajib kita pergi bila di Florence sebab ia menempatkan kebanyakan hasil seni artis-artis terkenal Itali. Kami tidak masuk Uffizi hari ini sebab kami sudah beli tiket masuk untuk esok. Hari ini sekadar pusing-pusing sekitar Florence amik feel.

Untuk ke Uffizi, kami melalui lorong-lorong kecil. Florence memang ada banyak lorong-lorong kecil, tapi tak merisaukan sebab ramai orang lalu lalang. Bangunan-bangunan di sini sudah berusia ribuan tahun, jadi tidak hairanlah jalanraya kecik jer.

Macam cantik jer handbang ni.. tapi takpelah, mak tak mampu!

Teksi ini menarik perhatian kami dan juga pelancong-pelancong lain. Hiasan ceria diluar dan di dalam. Dalam teksi ni penuh bersusun soft toys.. tentu bebudak suka naik teksi ni. Kreatif!!

Dah sampai Uffizi! Kat luar pon dah banyak patung-patung bogel.. apatah lagi di dalam.

Bersebelahan dengan Uffizi terletaknya Gucci Museo. Haaa... peminat-peminat Gucci jangan lepas peluang masuk sini. Ticket masuk Euro  7/pax. Selama daripada tu, saya juga ada perasan Ferragamo Museum dan beberapa Italian brands yang lain, tapi saya tak masuk pon. Saya memang tak berapa follow branded stuff nih. Saya pakai cap ayam jer.

Gucci Museum.

Berdekatan dengan Uffizi Gallery, ialah Ponte Vecchio (bermaksud Jambatan Lama) iaitu salah satu daripada ponte yang popular di Florence di mana terdapatnya butik-butik barang kemas jenama terkemuka dunia. Kebetulan masa tiba di situ hari dah nak senja, jadi sempat jugalah tengok matahari terbenam di sini. Subhanallah, amat breathtaking!

 Deretan kedai-kedai emas berjenama mewah di atas jambatan Ponte Vecchio

 Pemandangan senja yang cantik dari Ponte Vecchio.

Semasa lepak di Ponte Vecchio, ada seorang Bangla kasi flyer restoren, halal katanya. Memandangkan perut pun dah lapar, kami pun pergi cari restoren tu. Ianya amat dekat dengan Ponte Vecchio, hanya belok kiri sebaik melepasi jambatan itu dan jalan straight jer. Nampaklah Cucina Medina Restaurant / Tandoori Restaurant milik warga Pakistan. Saya ada menulis review tentang restoren yang juga menjadi tempat wajib singgah DYMM Sultan Abdul Halim setiapkali baginda ke Florence itu di SINI.

 Cucina Mediterrenean Restaurant

Sehabis makan hari sudah gelap. Tapi tekak rasa nak makan gelato, sebab dah terbiasa semasa di Rome makan gelato. Tokey restaurant ni bawakan kami ke kedai Gelato halal di sebelah kedainya yang bernama La Strega Nocciola. Gelato di sini amat sedap. Handmade dari bahan-bahan semulajadi sahaja, katanya. Kalau berminat nak tahu di mana kami makan sepanjang di Itali (semestinya HALAL!), boleh KLIK SINI.

Italian gelato is the best! Yummy!

HARI KEDUA

Hari ini kami khaskan untuk jelajah Uffizi Gallery. Tempatnya besar. 4 tingkat kalau tak salah.. 3jam juga kami ronda dalam tu. Lenguh kaki dibuatnya. Kami dah beli tiket masuk sejak di Malaysia lagi pada harga Euro 8/pax di http://www.uffizi.org/buy-tickets/. Jadi semasa di sana, kami tidak perlu beratur panjang untuk beli tiket lagi. Boleh terus pergi ke reservation counter untuk tukar voucher kepada tiket.

Uffizi dibina oleh Medici, seorang pemerintah Florence di zaman Renaisance dulu. Keluarga Medici ni memang terkenal dengan kekayaannya. Kalau ke Florence tapi tak ambil tahu pasal siapa Medici ni, tak lengkap trip tu. Sebab selain Uffizi, Ponte Vecchio yang 2 tingkat (a.k.a Vasari corridor) tu pon famili Medici ni punya idea. Dengan adanya Vasari corridor ini, mereka boleh bergerak dari istana mereka di Pitti Palace ke Uffizi tanpa perlu ikut jalan bawah bersama rakyat marhaen lain. Kira macam private corridor laa..

Punyelah ramai pengunjung Uffizi hari ini!

Selain daripada lukisan di bumbung, Medici juga mempamerkan portraits bangsawan-bangsawan dunia, termasuklah dari negara-negara Islam.

 Tahu tak kepala berambut ular ni milik siapa? Tentulah Medusa!

Ada banyak lagi gambar-gambar menarik yang kami ambil semasa di Uffizi, sebab ia menempatkan koleksi-koleksi seni popular dari abad ke-13 ke abad 18! Tapi malangnya gambar-gambar tu tak sesuai untuk saya kongsikan di sini sebab takut kena sensor plak blog saya ni nanti. Kebanyakan hasil seni dorang ni tak berpakaian belaka...huhu..

Sehabis Uffizi, kami menapak ke Piazzale Michaelangelo (Dataran Michaelangelo) yang berada di atas puncak bukit tidak jauh dari bandar tua Florence ini. Sebenarnya ada laluan jalan raya dan boleh je naik bas no. 12 atau no. 13 dengan tiket berharga Euro1.20 (sila beli tiket awal-awal sebab kat atas ni xde jual tiket), tapi demi untuk mendapatkan feel tentang kawasan sekitar Florence, suamiku mengajakku menapak jua. Mahu nak sejam berjalan kaki (sebab jalan lenggang kangkung mak limah dan banyak stop amik gambo sana-sini), tambah dengan kena panjat bukit yang curam tu. Ada 400 lebih anak tangga, hokey! Kaki sakit memang takleh blah.. tapi once sampai kat atas tu, haa! tu dia! Memang breathtaking panoramic view of Florence. Subhanallah!

Pandangan Sungai Arno yang indah dengan Ponte Vecchio sebagai main feature ini kelihatan dari salah satu daripada jambatan yang kaki lalui ketik dalam perjalanan ke Piazzale Michaelangelo.


 Bermulalah pendakian... dari bawah ni, puncak tak kelihatan.

Melihat kelibat medieval city wall dalam pendakian ke puncak menjadikan pengembaraan ini lebih menarik. Saya memang suka city wall gini.. rasa macam transported back to zaman princess2 yang kena tangkap duk dalam tower dikelilingi city wall yang tinggi2. Huhu... fantasi zaman kanak2 memang kelakar!

Inilah panoramic view of Florence dari Piazzale Miachelangelo. Dapat pemandangan begini secara percuma memang mengujakan.

HARI KETIGA

Memandangkan dah nak abis dah seluruh Florence kami rayau, hari ini sehabis solat Subuh kami buat keputusan untuk ke Pisa. Saya asingkan cerita tentang Pisa di SINI agar entry Florence ini tidak berat.

Owh ye, selain PISA, hari ketiga ini juga kami sempat ke Cinque Terre. Huhu. Sejak dari Malaysia kawan seofis dah jual pasal Cinque Terre, jadi memang ada dalam wish list cuma tiada dalam rancangan perjalanan asal. Disebabkan sempat, sehabis melawat Pisa kami terus beli tiket keretapi ke Cinque Terre. Review tentang Cinque Terre boleh dibaca di SINI.


HARI KEEMPAT

Hari ini adalah hari terakhir di Florence sebelum bertolak ke Venice. Memandangkan tiket yang dah dibeli siap-siap dari Malaysia adalah untuk perjalanan tengahari, jadi sempatlah kami ke Palazzo Vecchio (Old Palace) yang tidak jauh dari apartment. Hanya dalam 10min berjalan kaki dah sampai.

Fi hadapan Palazzo Vecchio yang meriah dengan restoren dan stall buah-buahan

Kalau mencari original paintings by local Italians, bolehlah beli di sini.

Atas kekangan masa, kami tak masuk ke dalam museum istana itu. Masa kami pergi tu tiket berharga Euro10/pax.  Selepas posing ala kadar di sekitar Palazza Vecchio, kami pergi menapak pula ke Stesen Santa Maria Novella. Ambil masa 20min juga berjalan.

Nampaknya berakhirlah sudah pengembaraan kami di Florence. Kalau diberi peluang tentu saja nak repeat lagi ke sini. Tapi, kami juga super excited sebab next destination ialah Venice. Venice, here we come!! 

2 comments:

  1. It made me feel like I'm with you on the trip (the photos are inviting!)
    and I wish I was! Especially at the "After you" :D

    Wooclip movie

    ReplyDelete
  2. As Salam, t.kasih utk perkongsian berguna. Saya akan ke Italy hujung April 2017. Tiket bas perlu dibeli siap2 secara online atau boleh beli di kaunter2 tiket?

    ReplyDelete