Friday 6 February 2015

MERANCANG PERCUTIAN KE ITALI

Kalau tahun lepas saya dan En. Suami ke Jerman, tahun ini kami berangan hendak ke Itali pula. Sebenarnya En. Suami dah bercakap pasal Itali sejak tahun lepas lagi, sebaik pulang dari Jerman. Dia telah membaca terlalu banyak novel Inggeris yang berlatar-belakang sejarah Roman, jadi teringinlah beliau nak melihat sendiri kehebatan bangsa Itali ini dengan mata sendiri. Secara jujurnya saya takdelah teringin nak ke Itali sangat. Saya lebih teruja nak ke negara K-Pop Korea tapi takpelah, Itali pon pasti best juga.

#1 of Tourist Attractions In Rome
Coloseum Aku Datang!

Kitorang akan bercuti secara DIY. Nak kenal sesuatu tempat tu, kita perlu berani untuk buat sendiri.. kena adventurous, takleh takut sesat-barat sket2 tu. Selain tak terikat dengan masa lawatan yang ketat, kos juga akan jauh lebih jimat berbanding pergi ikut tour group. So, untuk memastikan perjalanan kami berjalan lancar, kenalah buat perancagan serba-sedikit agar lebih cost-efficient dan mengelakkan unnecessary frustration.

JADUAL

Kitorang akan ambil cuti selama 2 minggu untuk trip ini. Beginilah kira-kiranya rancangan jadual perjalanan kami:

Day 1 : KUL-CDG
Day 2 : Tiba di Paris Charles De Gaulle Airport awal pagi. Kena keluar dari airport ni untuk ke Orly Airport yang jaraknya dalam 45min dari sana untuk terbang ke Rome. Check-in hotel dan berehat to kill jetlag.
Day 3 : Rome
Day 4 : Rome
Day 5 : Rome
Day 6 : Bertolak ke Florence dengan menaiki keretapi express Trenitalia. Check-in hotel di Florence dan berehat.
Day 7 : Florence
Day 8 : Florence
Day 9 : Bertolak ke Venice, sekali lagi dengan kereta express Trenitalia. Check-in hotel di Venice.
Day 10 : Venice
Day 11 : Venice
Day 12 : Terbang ke London (sebab nanti nak balik naik MAS dari London sebab nak merasa A380 dari London plak.. huhu..). Check-in hotel dan berehat.
Day 13 : London
Day 14 : LHR-KUL flight tengahari
Day 15 : Sampai kembali ke tanahair terchenta, inshaAllah...

So, sebenarnya 3 tempat je kitorang akan pergi di Itali nanti, dan 1 tempat di London. Kitorang memang tak berapa suka bercuti tergesa-gesa ataupon 'touch & go'. Kitorang lebih suka nak mengenal tempat itu betul2 dan berasimilasi dengan keadaan sekitar.

KAPAL TERBANG

Seperti tahun lepas, kami akan ke sana dengan menaiki kapal terbang MAS kelas bisnes. Kitorang bukan orang kaya, dan takde sapa nak sponsor pergi berjalan, so jangan fikir yang bukan-bukan ye. Berkat mengumpul Enrich Miles sejak setahun lalu dan penggunaan kad kredit setiap kali ada peluang, alhamdulillah jumlah Enrich Miles mencukupi untuk penukaran tiket kelas bisnes dari Kuala Lumpur - Paris dan pulang dari London-Kuala Lumpur. Penyumbang Enrich Miles paling banyak adalah En. Suami sebab dia selalu outstation, jadi penggunaan kad kredit terutama untuk bayaran hotel, minyak kereta dan bayaran-bayaran lain adalah tinggi berbanding saya yang tak kemana-mana ni.

Melalui website Enrich, kita boleh tahu yang penerbangan Zone 5 memerlukan sekurang-kurangnya 55,000 Enrich Miles untuk sehala. Bila buat redemption melalui online, automatically kita dapat 15% discount, so jumlah Enrich Miles yang diperlukan hanyalah 46,750 sahaja.

Bagi kami berdua, beginilah jumlah Enrich dan kos tambahan (surcharges dan taxes) yang diperlukan:
  • KUL-CDG : [46,750 Enrich Miles + RM715 (tax, surcharges)] x 2pax
  • LHR-KUL : [46,750 Enrich Miles + GBP 307.96(tax, surcharges)] x 2 pax
Memandangkan kitorang masuk Eropah melalui Paris dan keluar melalui London, jadi kami terpaksa ambil penerbangan lain dari Paris dan ke London tu.

Dari Paris ke Rome : Naik Iberia..  member Oneworld, so boleh kutip Enrich Miles ;-)
Euro185.54 untuk kami berdua. Yang ni kelas ekonomi je. Takde hal sebab penerbangan 2jam sahaja.

Dari Venice ke London :  Naik British Airways.. juga member Oneworld so bolehlah kutip Enrich Miles lagi. Huhu.. Kelas ekonomi juga sebab penerbangan dalam 2jam lebih saja, dapat check-in 1 luggage each person dan boleh carry hand luggage each person. Jumlah kos penerbangan ini untuk kami berdua ialah Euro 88.

Total cost : ~RM5,500 untuk kami berdua. Sebenarnya ini adalah kos yang amat murah, berbanding kos sebenar kelas bisnes RM11k-RM13k/pax untuk return trip ke Europe. Itu yang saya suka giler ngan Enrich Miles program ni. Orang tak berapa kaya macam kita ni pon leh merasa selesa naik kapal terbang 13jam macam orang berada yang lain :-)

PENGINAPAN

Kami akan menetap 5hari 4malam di Rome. Untuk jangkamasa yang agak panjang macam ni, sebaiknya duduk apartment yang ada dapur dan mesin basuh baju. Lagipun, selepas google sana-sini, saya dapati kos apartment lebih murah berbanding hotel, terutamanya di kawasan strategik yang dekat dengan kawasan pelancongan dan stesen metro. Saya masih lagi mengodek-godek website apartment seperti airbnb.com dan waytostay.com. Setakat ni nampak masih ada lagi apartment studio atau 1-bilik yang menetapi kriteria kitorang yang harganya kurang daripada Euro 100/nite.

Kena booking cepat-cepat. Kalau lambat, pasti habis yang murah dan tinggal yang mahal jer..

Di Florence, hanya 3malam. Tapi rasa-rasanya saya nak cari apartment juga. Venice pon begitu juga, 3 malam di apartment. Kos satu malam harapnya ada yang di bawah Euro 100/nite juga.

Di London, kami bercadang nak menetap di hotel saja sebab hanya 2 malam.

Jadi, jumlah anggaran kos untuk penginapan ialah :
Itali : Euro 100/nite x 10nites = Euro 1,000 (~RM4,000)
London : POund Sterling 100/nite x 2 nites = Pound sterling 200 (~RM1,000)

So bila tukar ke RM.. dalam  RM5,000! Whoa.. banyak juga rupa-rupanya!! Bila convert Euro ke RM, memang terasa mahalnya.

PENGANGKUTAN

Selain kapal terbang, kami juga kena sediakan duit untuk pengangkutan in the city dan inter-city. Saya tak study lagi. Jadi saya akan buat anggaran tinggi sedikit.

Saya budget Euro 500 untuk in the city transportation
Untuk intercity Rome-Florence-Venice : Euro 500 juga

Total Euro 1,000 (~RM4,000).

TIKET MASUK (ENTRANCE FEES)

No idea at the moment. Katakan Euro 200 (~RM800) untuk kesemua tempat lawatan untuk kami berdua. Saya akan update lagi di sini bila saya dah habis study nanti.

MAKAN DAN LAIN-LAIN

Saya anggarkan Euro10/pax sekali makan x 3 kali makan (lunch, dinner & snacking) x 11 days = Euro 330 (~RM1,500)

JUMLAH KASAR ANGGARAN

Kapal terbang = RM 5,500
Penginapan = RM 5,000
Pengangkutan = RM4,000
Tiket masuk = RM 800
Makan dan lain-lain = RM 1,500
GRAND TOTAL = RM 17,000

Saya cakap ngan suami, kita kena ada RM20k untuk trip kali ni. Biar bajet lebih, jadi kita akan lebih bersedia. Kalau tak habis kita leh simpan belennya tu. Harap-harap bonus tahun ni membantu.. huhu..

Kalau korang leh bagi tips, tricks dan maklumat-maklumat best yang boleh membantu kitorang dalam perancangan trip kali ni, silalah komen ye. Kitorang memang amat memerlukan sebanyak mungkin maklumat (terutamanya cost-saving tips!)

1. wahhh bestnya... tengah mencari macam mana nak dapatkan point macam Cuti Famili buat... mana tau boleh kami merancang ke Itali plak lepas ni...

1. kitorang tukar points kredit kad kepada enrich. awakpun boleh, sis! huhu..

2. Bestnye jenjalan. Teringin nk ke itali. Plan dh ado. Tunggu cuti kuliah je nk jenjalan. Good tips CF!

1. Hi Amir. Awk study kat Europe eh? Bestnye.. leh selalu jejalan ek..

3. Assalamualaikum, info yg bagus. Boleh la study kalau nk ke sana nnt. In sya Allah, hati teringin nk jejak kaki ke Italy, masih menunggu rezeki.

1. Waalaikumsalam. Saya baru je balik dari Itali.. memang amat menarik! Sekarang sedang mengarang entry untuk share kepada yang sudi membaca.. inshaAllah will be out soon.

4. Tak sabar-sabar pulak nak g Italy November nanti.... huhu....

1. Wah.. bestnye! Jangan lupa makan pizza dan gelato banyak2. Nyosa tak raso!

5. Salam sis xde entry pun pasal jalan2 di Cinque Terre & Venice. Blh share sikit iternery.