Thursday 19 February 2015

TERBANG PERCUMA DENGAN AIR ASIA BIG

Saya selalu menulis tentang Enrich Miles, tapi bila Enrich menaikkan jumlah Enrich untuk ticket redemption bermula 16 Feb 2015 yang lalu, saya terpaksa cari alternatif lain. Saya suka nak sokong syarikat penerbangan tempatan, jadi saya menjenguk website Air Asia yang juga satu syarikat gergasi sebagaimana MAS. Seperti MAS, Air Asia adalah syarikat tambang murah juga ada airmiles yang dipanggil BIG Points. Air Asia sudah established; dah terbang ke kebanyakan negara. So, there I was researching the world wide web for more info on Air Asia Big points.
 

Di website Air Asia, saya dapat tahu yang kita hanya memerlukan sekurang-kurangnya 2,500 points untuk terbang. Wow! Ini tidak pernah berlaku di MAS.

Jumlah points maksimum yang diperlukan untuk terbang bersama mereka secara percuma ialah 37,000. Hanya Tokyo Haneda dan Tokyo Narita je memerlukan 37,000 ni, destinasi Air Asia yang lain memerlukan kurang daripada itu. Saya perasan yang Jeddah tiada dalam senarai walaupon Air Asia ada penerbangan ke sana. Mungkin sebab Jeddah adalah destinasi feveret dan amat laku. Tak buat promo apa-apa pon, sentiasa sold-out.. huhu..

OK, bila dah tahu berapa points yang diperlukan, kenalah tahu macamana cara nak kumpulkan points tu, betul tak? Sayapon tanye ngan Prof. Serba Tahu, tak lain tak bukan tentulah Prof. Google. Macam bese, Prof Google tak pernah mengecewakan sesapa yang bertanya. Sentiasa memberikan jawapan yang kita ndak. Terdapat lebih daripada 50 cara untuk mengumpul Big points (hebat, kan?), tapi di sini saya highlight 5 cara yang saya boleh buat dengan mudah untuk kumpul Big points.

1. Dapat 1 Big point untuk setiap RM2 bila beli tiket Air Asia, atau apa-apa barangan Air Asia. Kalau beli tiket Premium Flex atau Business Class leh dapat 1 Big point untuk setiap RM1.

2. Rupa-rupanye leh convert Petronas Mesra points ke Big points. WOWOW! Sebagai pengguna setia minyak Petronas, ini adalah berita yang amat baik. Untuk setiap 5 Mesra Points leh dapat 3 Big points. Tapi untuk tukar ke Big points, kena ada minimum 500 Mesra points ye.

3. Boleh convert Maybank points ke Big points. Walaupun conversion rate ni langsung tak semenarik conversion rate ke Enrich (saya leh dapat convert 4,500 treatpoints ke 1,000 enrich miles), tapi not bad at all.

4. Book hotel di Agoda pon boleh dapat  Big points juga. Ini sudah bagus!

5. Cara yang saya paling suka ialah kad kredit promotion yang memberikan Big points percuma bila sign-up untuk kad-kad tersebut. Contohnya seperti Standard Chartered Worldmiles yang memberikan 25,000 Big points kepada yang sudi memiliki kad mereka untuk kali pertama. Tak perlu belanja apa-apa. Depa bagi free of charge. Hebat, kan? 25,000 tu leh dapat tiket pergi-balik ke Bandung atau Siem Reap atau Bali, tau.

So, next step is to continue googling untuk tengok kot-kot ade kad kredit lain yang boleh beri offer yang lebih menarik. Lepas tu, amik cuti sehari untuk apply kad-kad kredit yang hebat ni. Kalau leh dapat tiket kapal terbang yang beratus-ratus RM tu percuma, why not cuti kerja sehari, tul tak?

No comments:

Post a Comment