Monday 5 May 2014

MELANCONG DI JERMAN PART 4 - MELAWAT NEUSCHWANSTEIN CASTLE

Pengembaraan kami di negara Jerman bermula di Frankfurt, kemudian kami ke Stuttgart dengan memandu sendiri untuk belajar serba-sedikit tentang sejarah kereta sebelum meneruskan pemanduan ke Schwangau. Pengalaman memandu di Jerman juga ada saya ceritakan di entri sebelum ini.

Sebenarnya kalau kita sebut nama bandar kecik Schwangau ni, memang ramai yang tak tahu. Tapi bila sebut Neuschwanstein Castle, rasa2nya ramai yang tahu. Di bandar kecil inilah terletaknya istana yang menjadi inspirasi logo citer Cinderella dan logo Disney tu.. Schwangau terletak di Fussen.

Inilah Neuschwanstein Castle yang disebut-sebut orang

Pemanduan kami dari Stuttgart ke Schwangau di temani dengan pemandangan yang amat cantik. Saya memang leka melihat kiri dan kanan jalan untuk adsorb semua pemandangan cantik tu.

 Pemanduan kami ke Schwangau ditemani dengan pemandangan yang cantik. Semakin hampir dengan Schwangau, semakin dekat gunung Alps kelihatan.

 Macam biasa, jalanraya dorang ni tak banyak kereta. Kerap kelihatan ialah caravan.. maksudnya memang pelancong yang sering menggunakan autobahn mereka berbanding rakyat negara sendiri.

Setibanya di Schwangau, kami terus check-in di sebuah guest house bernama Romantic Pension Albeit. Ianya terletak betul2 di kaki bukit di mana Neuschwanstein Castle berada. Memang leh nampak istana tu dari hotel. Memula tu suspen gak tengok bangunannya yang agak usang. Kitorang park kereta dan terus tekan loceng untuk masuk. Seorang auntie tua yang sambut kami. Dia terus tunjukkan bilik kami yang berada di tingkat satu. Wah, cantik juga guest house ni dari dalam rupanya. Bilik kitorang amat basic bersesuaian dengan harga yang perlu dibayar iaitu Euro 89/nite termasuk breakfast for 2pax.  Free wifi juga disediakan. Guesthouse ini sebenarnya adalah rumah persendirian. Ownernya suka sewakan kepada pelancong.

 Scary beb tengok bangunan guesthouse ni.. Macam rumah tinggal je.

Tapi dari guesthouse dah nampak istana Neuschwanstein.. wah, cantiknya! Masa ni memang dah tergdik2 tak sabar nak gi panjat bukit untuk ke istana tu!

Di depan guesthouse pula terdapat canola field (yg berwarna kuning-kehijauan tu). Bunga canola ini ditanam di serata eropah. Bijinya dijadikan minyak masak.

 Tapi once masuk, aku terpegun dengan kecomelannya. Ia dijaga baik dan bersih dan cantik.

 Bilik sememangnya kecil. Tapi cukuplah untuk kami berdua.

Walaupon hari sudah petang (dalam pukul 7pm), tapi cuaca masih lagi terang. Lepas solat jamak takhir zuhur/asar, kitorang pon memulakan pendakian ke istana tu. Penat weyy mendaki. Dah la saya ni tak berapa rajin bersenam, so inilah hakibatnya. Punyalah semput satu badan kurasakan. Akhirnya selepas 30min mendaki kitorang pon mula nampak bangunan istana. MashaAllah, punyalah besar. Masa tu memang terus berkobar2 mendaki. Tak sabar nak sampai ke atas. Disebabkan masa tu masa lawatan sudah tamat, so kitorang pusing keliling istana sahaja dan posing2. Lepas tu kitorang ke Marienbruck Bridge. Another 10-15mins walk to Marienbrucke. Rugi ke sini jika tidak ke jejambat kayu ini sebab dari Marienbrucke leh tengok istana dari jarak jauh. Sememangnya breathtaking.
 
 Hanya 2 option untuk naik ke istana; berjalan kaki atau naik kereta kuda. Tapi segan den nak naik sebab kebanyakan yg naik kereta kuda adalah nenek, atuk dan cucu mereka. Yang muda2 berjalan kaki belaka.. huahua..


 Sket lagi.. sket lagi...sket lagi nak sampai.. Next time kalu nak gi trip begini kena exercise dari Malaysia untuk kumpul stamina..

Tapi bila nampak bangunan istana Neuschwanstein di depan mata, hilang terus segala kepenatan dan sakit kaki.

 Meh masuk tengok ape ada.. tapi masuk takat kat entrance ni je. Xleh masuk bangunan utama sebab dah tutup.

 Pemandangan dari Marienbruke

Marienbruke Bridge ni diperbuat berlantaikan kayu. Macam bese, sama seperti jambatan2 lain di Eropah, terdapat banyak padlock chenta berjuntaian di sana-sini. Pasangan kekasih/suami-isteri memang suka pasang padlock di jambatan, kemudian buang kunci dalam sungai. Hmm.. bukti cinta takkan terlerai kot...

Masa kitorang turun semula dah hampir nak malam, dalam kul 9pm. Masa tu dah masuk maghrib dah. Malam tu kitorang makan maggi je.. huhu, sebab dah tak larat nak gi cari makan ape2. Kaki den dah penat mendaki. Nak simpan tenaga sebab esok nak kuar awal-awal untuk beli tiket masuk istana. Dari pembacaan di internet, ramai bloggers yang cadangkan untuk beli awal2, kalu tak nanti jenuh nak beratur panjang sebab tempat ni memang padat dengan pelancong.

Esoknya dalam kul 7.00pm kitorang breakfast dulu di guesthouse tu. Auntie tua semalam tu sediakan breakfast. Cantiknya meja makan yang dia preparekan untuk kitorang. Macam bese, makan roti-rotian dan bijiran sahaja untuk breakfast. 

Candle light breakfast gituu...

Lepas breakfast, kitorang beratur beli tiket. Di tiket tercatat masa untuk masa istana. Untuk pengetahuan, pelancong hanya boleh masuk dengan guided tour yang disediakan. Takleh masuk rewang2 sendiri. Memula kitorang gi Hohenschwangau Castle yang betada di bukit belakang tempat jual tiket. Hohenschwangau Castle ialah istana percutian milik keluarga raja Bavaria bernama Ludwig I. Tidak dibenarkan mengambil gambar dalam istana sebab kebanyakan lukisan/artifact sudah berusia. Dikuatiri flash kamera akan menyebabkan barang2 dalam istana tu akan cepat rosak.

Ticket counter dan tiket masuk kedua-dua istana (Hohenschwangau dan Neuschwanstein Castle). Sila beli tiket sebelum panjat bukit ke istana sebab kat atas sana takde jual. Juga perhatikan ada nombor tour dan masa lawatan tertulis di tiket. Dont missed it!

 Istana Hohenschwangau dari pandangan di bawah kaki bukit

 Laluan masuk utama istana. Dolu-dolu depa guna kereta kuda.

Salah satu taman istana. Terdapan swan fountain. Swan adalah lambang cote of arm King Ludwig. Taman ini berlatar-belakangkan gunung ganang dan banjaran Alps yang memutih; memang breathtaking.

Selepas melawat Hohenschwangau Castle, kami menapak ke Neuschwanstein Castle pula. Sekali lagi mendaki dalam 30minit untuk sampai ke atas. Untuk pengetahuan, istana ini dibina atas perintah King Ludwig II, cucu kepada King Ludwig I. Neuschwanstein bermaksud New Swan Stone. Kalu tengok istana ni dari jauh memang nampak macam swan pon. King Ludwig II adalah peminat opera dan istana ini direka berdasarkan opera2 yang dia selalu tonton. Dia digelar 'Fairytale King' sebab dia memang suka citer2 dongeng gitu. He brought dongeng to life.

Sepanjang hayatnya dia hanya sempat tidur 11 kali dalam istana ni. Diceritakan juga yang dia telah banyak menghabiskan masa dan hartanya sendiri untuk menyiapkan istana ini. Walaupun dia tidak menggunakan harga negeri, namun hutangnya yang melebihi pendapatan menyebabkan banyak pihak yang tak suka. So tak heranlah bila King Ludwig II ditemui mati di sebuah tasik secara misteri. Once dia dah mati, pembinaan istana itu terus dihentikan oleh keluarga diraja Bavaria.

On the way ke Neuschwanstein Castle, stop-by kat Swan Lake yang mystical ni.. Sangat sesuai untuk dating ngan hubby sambil feeling2 kat depan tasik ni. In summer leh main kayak, tapi spring macam sekarang xde activity tu semua sebab air dan cuasa sejuk yang amat.

Once dah sampai kat atas bukit tu, layan posing2 keliling istana sambil tunggu nombor giliran. You tolong I amik gambo, I tolong you plak..


Dan layan blues, berangan macam puteri sambil nengok istana... huhu..

Ini adalah dewan untuk pertunjukkan opera. Sehingga kini dewan ini masih digunakan untuk pertujunkan opera, dan khabarnya sentiasa sold-out berbulan2 sebelum persembahan. Sebenarnya takleh amik gambo kat dalam istana ni, so saya amik pic ni dari lancastria.net so that uolls leh imagine cemana ghupe istana ni kat dalam.

Dari jendela istana leh nampak pemandangan yang indah ini.

Selepas mengikuti guided tour di dalam istana, kitorang pekena hot chocolate di cafe yang di bina di dalam istana itu. Bilik yang dijadikan cafe ini mempunyai lukisan2 yang masih dalam draft mode.

Apabila King Ludwig II mangkat, semua kerja-kerja pembinaan di istana dihentikan termasuklah interior design works. Salah satu contoh kerja artists yang terbengkalai dapat dilihat di cafe ini.

Selepas lawatan di Neuschwanstein Castle selesai, kitorang pon meneruskan perjalanan ke Munich pula. Jom baca kisah seterusnya di Part 5 ye.

Perjalanan kami dihidangkan dengan pemandangan kebun bunga canola berwarna kuning-kehijauan begini


4 comments:

  1. mmg besttt....syok klau jenjalan ikut masa sendiri ..berbanding dgn group.

    ReplyDelete
  2. In addition to the above, we would like to assure you of the prices offered by our company. Our prices are very special and are not offered by any other company. All you need dear customer is to contact us and find us next to you. We accomplish the job with great craftsmanship and the best prices and the cheapest. It is worth mentioning that the company transfer furniture Babha of the most successful companies to achieve success in the region
    شركة نقل عفش ببريدة
    شركة نقل عفش بتبوك

    ReplyDelete
  3. thanks for the great info.suka sangat baca entry kat blog ni

    ReplyDelete
  4. moga2 dpt la kami jejakkan kaki ke sini, insyaa allah. Thanks to author, seronok baca blog ni

    ReplyDelete