Monday 9 June 2014

PORT DICKSON - KELUARGA WAGHIH SALEH BERKUMPUL LAGI

Tahun 2014 ini, Keluarga Waghih Saleh memilih Port Dickson sebagai port untuk berkumpul. Walaupun dokek bona dongan ghumah den, tapi den suko. Biarlah orang kata air laut kat Port Dickson ni kotor ko, apo ko.. haku tak kesah. Yang penting kami sekeluarga dapat berkumpul bersama-sama. Macam selalu, kami berkumpul untuk 3 hari 2 malam sahaja. Kitorang gi 30 May, balik 1 June 2014.

 Apo yang hepi bona tu, waghih?

Separuh je ada.. separuh lagi gi mana ntah..
Kitorang dah book rumah homestay (2 biji rumah teres 3 bilik bersebelahan) tapi last minute booking kami telah di kansel oleh tuan rumah. Jadi, terpaksalah kami terima seadanya apa sahaja penginapan yang ada di Port Dickson. Ajen berjaya mendapatkan 2 unit apartment yang bersebelahan di Marina World PD. Harganya RM200/night untuk apartment 2 bilik dan RM250/night untuk apartment 3 bilik. Okey..okey.. tak kesah la korang nak kata apartment ni berhantu ke, macam umah tinggal ke, banyak kemudahan yang rosak ke, ape ke.. den tak kesah. Sebab selama 2 malam kitorang kat situ alhamdulillah takda apa2 kes misteri berlaku. Semuanya baik-baik belaka.

 Posing kat tempat parking kereta di apartment

Cuma, part yang banyak kemudahan rosak tu memang sangat benar. Kitorang punya unit (kedua-duanya) mempunyai banyak kecacatan. Yang paling ketara ialah sinki dapur yang tersumbat, air keluar melimpah dari lubang air, dan TV kotak yang langsung tak kuar gambar (hado lagi TV cenggini rupanya di zaman moden ni.. huhu). Ohya, tiada peralatan memasak disediakan. So kitorang bawa segala tools memasak dari rumah.
Hari pertama sampai, kitorang lepak2 di apartment sahaja. Goreng keropok, bakar stik kambing, goreng sotong salut tepung dan wat air kopi O pokat untuk jamuan makan malam. Kemudian majlis makan-makan dan sembang-sembang semakin disemarakkan oleh keluarga Along yang tiba dengan hidangan tambahan seperti nasi dan sambal ayam. Yummy! Yang kanak-kanak2 pergi splashing kat swimming pool ditemani Ateh, Achik dan Busu sebagai lifeguards.

 Tak mainlah kiddies pool, dorang serang pool orang dewasa

Hari kedua, pagi-pagi lagi Uda dah sibuk di dapur menyediakan sarapan pagi. Nasi lomak versi instant. Walaupon instant, sodap jugak rasanya. Lepas sarapan, kitorang pon bersiap ke pantai. Ajen yang ditugaskan mencari port berpiknik telah memilih Pantai Tanjung Biru. Masa sampai kat pantai baru kul 9 pagi, tapi pantai dah agak padat dengan pengunjung dan campers. Tapi alhamdulillah kitorang dapat port yang agak baik sebab port kitorang sentiasa teduh daripada pagi hingga ke petang. Port orang lain pagi je teduh, tapi petang panas.

 Konon-kononnya pepagi nak wat telematch. Tapi tak kesampaian sebab waghih yang junior dah tak sabar2 nak masuk dalam air. Boring main air, main pasair plak. So, layan....

Say 'peace'...

Amani wat istana apa tu?

Lompatan free-style siapakah yang paling unggul untuk tahun 2014 ni, Waghih?

Bunga Dahlia dan Lily sudah kepenatan...
Tidak sah Waghih Saleh berkumpul jika tidak wat BBQ. Chef tetap dan handalan tidak lain tidak bukan ialah Achik, Ateh dan Ajen, manakala Busu sebagai pembantu. Berpaket-paket sosej, berekor-ekor ikan dan berkilo-kilo ayam serta kambing telah berjaya dibakar. Sedap makan masa panas-panas begitu sambil sembang-sembang. Masa tu air laut dah surut, jauh dari pantai. So semua orang macam takde mood nak mandi lagi.. dah digantikan dengan mood makan plak.

 Chef2 sedang kusyuk dan fokus menyediakan BBQ

 Peace juga ke time makan, Kak Ija?

Nasib baik kak Ija tengah pegang henfon.. kalu tak, sure peace lagi.

eh... peace lagi, Kak Ija..
Dalam pukul 4.00pm barulah telematch dapat dijalankan. 5 games dipertandingkan. Peserta-peserta semuanya bersemangat sepanjang telematch berlangsung. Takde yang cuba menipu untuk menang. Tidak dinafikan keluarga Mak Long hebat-hebat sebab dorang dah besar2 belaka. Lain kali kena masuk group Alang plak, ok.. huhu..
 
 Hek eleh Busu... main ngan bebudak memang la bole menang...

Cari gula dalam tepung yang mencabar, namun peserta amat bersemangat. Tahniah Hafiz atas kemenangan. Tak sia-sia muka jadi chomel gitu..


Bukan kanak-kanak sahaja kena  bertele-match, yang dewasa juga tidak ketinggalan.Gigih nak transfer getah guna straw.

Selepas telematch, air laut kembali mendekati pantai. Semua orang kembali teruja nak mandi laut. Ada yang naik kayak 2-3 round. Yang kecik-kecik macam Ammar, Haziq dan Ery pon layan kayak juga, padahal tak cukup tinggi.


 Inilah wajah2 waghih junior yang berkayak di bawah panas matahari petang di pantai Port Dickson (Haziq tengah cari apa tu?)

 Apahal Ammar tu panjat ateh dari tadi?
Sehabis aktiviti di pantai, kitorang balik ke apartment. Yang bebudak sempat gak la pekena se-round dua kat playground. Tak sah kalu tak main kalau dah nampak playground.

Sebelum balik, pow aiskrim dulu ngan bapak2 sedara dulu.. huhu.. bijak korang!

Malam tu semua orang dah kepenatan dan tidur je. Takde apa2. Esoknya pepagi Maklong dah bangun masak nasi goreng, Uda beli kuih-muih dan Atok Saleh pula beli roti canai. Hmm...banyaknya juadah!

 Sambil bersarapan tu kita wat penyampaian hadiah telematch
Selesai sarapan, kitorang pon packing semula untuk balik ke rumah masing2. Sehingga berjumpa lagi di gathering tahun hadapan. Kat mana pula agaknya ye...?

P.S. : Keluarga Angah tak dapat join tahun ni sebab ada aral. Terasa gak kekurangan sebab Waghih Saleh tak lengkap. Seb baik sempat gak jumpa masa dah balik tu... terimalah saguhati sebagai tanda ingatan. Tahun dopan jangan ponteng laie yo..

2 comments:

  1. meriah bonar keluargo ni. siap ado ponyampaian hadiah lagi lak tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadiah mughah2 ajo.. boli kat kodai 2 hinggit. Sekadar nak bagi bebudak hepi.

      Delete