Wednesday 18 June 2014

PENGALAMAN TERBANG DENGAN MALINDO AIR

Baru-baru ini saya berkesempatan untuk menaiki Malindo Air bagi penerbangan Kuala Lumpur - Kuching. Sebenarnya saya perlu ke Bintulu atas urusan kerja, namun disebabkan semua penerbangan terus sudah penuh, saya terpaksa ambil penerbangan transit melalui Kuching. Walaupun sedikit menyusahkan dek masa transit yang agak lama di Kuching, namun saya puas hati sebab dapat juga pengalaman menaiki Malindo Air.
Untuk pengetahuan, Malindo Air ke Kuching berlepas dari Terminal KLIA2. Saya hampir-hampir pergi ke terminal yang salah. Jalan menuju ke KLIA2 juga tidak dilengkapi dengan penunjuk jalan yang cukup, terutamanya jika bergerak dari arah Nilai. Tiada signboard di roundabout ke terminal tu. Signboard hanya kelihatan apabila sudah betul2 dekat dengan terminal. Navigation seperti Waze dan Google Map pula tidak updated sebab KLIA2 amatlah baru.
Malindo Air mencanangkan pelbagai kemudahan yang best di website mereke http://www.malindoair.com/. Nak tau betul ke tak, kena naik dulu baru tahu...
Malindo Air mahu memberitahu pelanggannya bahawa walaupun mereka penerbangan tambang murah, tapi kemudahan mereka ada kelass!
OK, untuk memudahkan korang. Meh saya kasi sedikit review untuk penerbangan Malindo Air yang saya naiki. Pemerhatian saya sepanjang 1 jam lebih penerbangan adalah seperti berikut :
1. Kapal terbangnya nampak baru, bersih dan kemas. So, memula masuk je dah rasa best.. aura positif sudah mari!

2. Peramugari Malindo Air cantik-cantik belaka (same quality as MAS). Mereka pakai kebaya putih (yang pada hemat saya agak seksi, ehem..ehem..)

Seksi ek..
3. Setiap seat (masa tu saya duk ekonomi sahaja) mempunyai ruangan yang selesa. Ruang kaki juga agak besar, jadi tidaklah rasa cramp.

Ruangan tempat duduk (pic from Google)
4. Setiap seat ada TV inflight entertainment. So leh tengok movie atau main games disepanjang penerbangan. Juga ada USB point untuk kita charge henfon/alat elektronik dan ada Wifi untuk kegunaan di atas kapal terbang.
5. Harga tiket mereka dah termasuk 15kg check-in luggage. Dah la tiket murah, takyah bayar tambahan untuk luggage (tak seperti kapal terbang tambang murah yang lagi satu tuu.. heheh..)
6. Makan/minum dalam flight juga disediakan percuma. Tapi... adeh.. dia bagi biskut kering dan air mineral dlm cup plastik je. Tak selera den nak makan. Mungkin itu hidangan untuk penerbangan pendek.. kalau jauh mungkin makan sedap lagi kot. Hahaha..

Begitulah sedikit perkongsian daripada saya, sebagai kenangan/rujukan saya sendiri dan panduan anda yang tertanya-tanya pasal Malindo Air.

Owh ya...

Bagi yang tak tahu, meh saya bagitahu. Bukan Airasia saja suka bagi free flight tickets tau. Malindo Air juga ada bagi free flight tickets from time to time. Korang kena follow dorang by sign-up for newsletters, like kat fb dan sebagainya.

Sekarang ni mereka berikan tiket percuma untuk penerbangan ke Batam, Indonesia untuk penerbangan sebelum 20 Julai 2014. Masa ni la korang leh bawa anak2 yang dah tergedik-gedik nak naik kapal terbang tu gi Batam secara percuma, atau anto bibik balik tanpa kuarkan duit. All-in fare tau! Muahahaa...

Promo di webpage Malindo Air


****************************************************************

SPONSOR:
Rahsia Emas


18 comments:

  1. Assalam kak, saya ada beli tiket malindo..masalah nya saya tersalah click title.. so ape perlu saya buat ya? Nama ejaan semua betol...cuma title dr Mrs ke Mr....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa2nya takde masalah pon. Tapi, awak boleh call Malindo untuk dapatkan kepastian lanjut.

      Delete
  2. Assalam kak, saya ada beli tiket malindo..masalah nya saya tersalah click title.. so ape perlu saya buat ya? Nama ejaan semua betol...cuma title dr Mrs ke Mr....

    ReplyDelete
  3. no problem..salah title x penting sgt.IC / passport tu penting time chec-in/ boarding.

    ReplyDelete
  4. Title tak ada masalah.kawan sy siap ltak title datin.so,masa dlm flight pramugari siap panggil datin lg.pdahal kawin pin blum lg kwn sy tu...hehehheheh

    ReplyDelete
  5. Title tak ada masalah.kawan sy siap ltak title datin.so,masa dlm flight pramugari siap panggil datin lg.pdahal kawin pin blum lg kwn sy tu...hehehheheh

    ReplyDelete
  6. Salam... Nak tny, saya kurang fhmla ttg baggage.. Kalau anak saya dpt 15kg boleh ke saya guna ruang dia tnpa amik baggage tambahan?...
    15kg tu dah termasuk 7kg yg kita bwk naik kabin ke?
    Trm ksh ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh guna anak punya allocation.
      15kg tu tidak termasuk yang 7kg kita bawa naik cabin.

      Delete
    2. Maknanya kita boleh combine berat luggage ke?

      Delete
  7. Assalam. Malindo air nampak menarik. Terutama part luggage. Kalau boleh comnine berat luggage, mmg untung sekali! Should try MA plak. Tak sabar!

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum .... Saya ad bli tiket malindo. Tapi saya tersalah tulis nama. Sy xmsukkan nama pnuh sy dan ruangan 'last name' sy letak nama sy sendiri. Cth: first 'iskandar' , last 'firdaus'.
    Adkah ianya tidak mengapa?

    ReplyDelete
  9. Apa maksud malindo miles air?

    ReplyDelete
  10. assalam.. sye nk tny, mcm mne transit guna malindo nie? nie first time sye naik flight malindo n ad transit..

    ReplyDelete
  11. Salam maaf sya nak tumpang tnya..kalau terlebih pada tiket mcam mne ye

    ReplyDelete