Wednesday 25 June 2014

ENRICH MILES BUKAN UNTUK MALAYSIA AIRLINES SAHAJA


Bagi yang telah membaca post saya sebelum ini tentang cara mengumpul Enrich Miles dengan pantas tanpa perlu naik kapal terbang, anda juga perlu diberitahu bahawa Enrich Miles juga boleh digunakan untuk menaiki kapal terbang dari syarikat lain selain MAS. Ini adalah kerana MAS adalah ahli Oneworld. Sebagai ahli Oneworld, frequent flyer miles nya juga boleh digunakan untuk menaiki kapal terbang lain yang menjadi ahli Oneworld.

Syarikat penerbangan yang menjadi ahli oneworld ada disenaraikan di sini : http://www.oneworld.com/flights/timetable-search

Bila Enrich Miles dah banyak nanti.. dan kita nak gunakannya untuk terbang ke destinasi yang tidak diserve oleh MAS, kita boleh ke sini untuk melihat kapal terbang mana yang serve route tersebut :
http://onw.innosked.com/?show=MAP - gunakan map ini untuk melihat jaringan penerbangan yang disediakan oleh syarikat2 penerbangan yang menjadi ahli Oneworld.

Bagi yang teringin nak pergi on RTW trip (Round The World), korang boleh gunakan interative map ini untuk melihat jarak setiap penerbangan. Bila dah tahu berapa miles, baru senang nak wat miles redemption nanti :
http://www.gcmap.com/ - map kan kita punya flying routes di sini. Kita akan nampak berapa jumlah distance perjalanan kita itu dalam 'miles'.

Semoga bermanfaat.

4 comments:

  1. Salam , blh bertanya sedikit? enrich membership perlukan apa2 bayaran tak?

    maly

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Registration is free. Boleh dapat 1,000 enrich miles percuma semasa mendaftar tau!

      Delete
  2. As salam,

    Perlu tunjuk enrich card semasa check in ke? terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. As Salam, sori lmbat reply. saya tak sempat check email/blog sebab sekarang masih di Italy. Kalau ada kad enrich leh tunjuk. Tapi kalau takde kad, bacakan nombor pon boleh.

      Delete