Saturday 11 January 2014

MELAWAT PETROSAINS SEMASA CUTI SEKOLAH

Tahun 2012 saya pernah buat entry pasal Petrosains (boleh baca di sini). Kali ni saya bawa satu keluarga ke Petrosains. Bawa anak-anak. En. Hubby kata dia leh dapat harga spesel untuk tiket masuk. Wah, kan ke best tu? 

Masa tu cuti sekolah dah dipenghujungnya. Minggu terakhir bulan Disember. Minggu depan dah nak masuk sekolah. Jadi masa tu memang KLCC penuh dengan orang... orang Malaysia, orang luar Malaysia.. sumer ade. Macam-macam kaler. Ent.. Hubby kuar hotel pepagi buta untuk pergi beli tiket sebab dia tahu barisan sure panjang kalu lambat pegi beli. Kitorang bersarapan di hotel masa dia beratur. Sian En. Hubby...

En. Hubby dapat tiket pukul 9.30am. Tapi kitorang tak sempat ke sana masa tu. Tapi walaupon lambat, dorang tetap bagi masuk. Ohya! Nak bagitahu yang dorang kasi masuk ikut masa yg dicetak atas tiket. Kalau ditiket kita tertulis pukul 2.00pm tapi masa tu pintu dibuka untuk tiket yang pukul 12.30pm, tiket yg 2.00pm tak boleh masuk. 12.30pm dan ke bawah je boleh masuk. Macam kitorang memang boleh masuklah. Petrosains dah kira siap-siap berapa orang maksimum boleh masuk dalam satu-satu masa. Kalu lambat beli tiket, memang lambatlah turn untuk masuk.

Harga tiket :
Dewasa
Kanak-kanak

Petrosains berada di Tingkat 4 bangunan KLCC

Nak beli tiket kena bertur, nak masuk pon kena beratur juga. Hmm.. dah orang ramai, nak wat camne kan.. Bagi warga tua, yang bawa baby atau yang cepat penat, boleh duduk kat kerusi yang disediakan. Kitorang teruja nak naik the Dark Ride (a.k.a. Kenderaan Sekilas Masa). Kalu tak nak naik Dark Ride pon takpe, leh terus masuk dewan pameran. Dark Ride tu sekejap je, dalam 4min je. Tapi beratur nak dekat 1 jam. But it was worth it! Sebab anak-anak hepi!!

Lepas naik Dark Ride tu, kitorang pon masuk dewan pameran. Petrosains punye konsep memang best. Bukan macam pameran sains biasa yg kita kena banyak baca dan tengok pameran yang kaku... Kat sini kita leh cuba dan rasai sendiri kehebatan sains. Jom layan gambar.. saya explain kat gambar la ye..

Turun je Dark Ride terus main ni.. sambung-sambung untuk mejatuhkan bola..


Kanak-kanak leh operate traktor macam ni.. 

Ada seksyen permainan kanak-kanak

Ni kilang proses plastik. Tu Ammar sedang mengendalikan mesin..

Yang ni di atas pelantar minyak

Dapat naik simulator kereta lumba

 Di dalam time machine.. kembali ke zaman dinasor

Itulah antara gambar2 yang saya boleh share semasa di Petrosains KLCC. Banyak yang boleh dipelajari di sini.. belajar dengan cara yang amat menarik.

No comments:

Post a Comment