Wednesday 24 October 2012

Percutian Keluarga dengan Penginapan Murah

Setiap percutian memerlukan tempat untuk bermalam, sama ada percutian pendek atau panjang. Terdapat banyak jenis penginapan yang kita boleh dapati di pasaran dimana harga masing-masing bergantung kepada pelbagai faktor. Untuk yang bercuti bersama keluarga seperti saya, keselesaan dan keselamatan adalah faktor utama. Saya mahukan anak-anak berasa selesa seperti berada di rumah sendiri sambil menikmati percutian kami. 

Antara kriteria minimum dalam pemilihan penginapan untuk melancong bersama keluarga ialah;
1. Mempunyai ruang yang luas untuk anak-anak bergerak dan bermain.
2. Mempunyai fasiliti memasak untuk saya sediakan makanan berkhasiat untuk keluarga terutamanya sarapan (dan untuk tapau dan makan secara berpiknik di luar nanti - ini pilihan yang murah!!)
3. Mempunyai fasiliti membasuh baju sebab kami tidak mahu membawa terlalu banyak pakaian. Bawa 2-3 pasang sahaja dan basuh setiap hari untuk dipakai semula.

Jadi,berdasarkan kriteria di atas hanya dua jenis penginapan yang memenuhi syarat iaitu;
1.    Hotel apartment (side track sket.... i suka tengok the Apartment Style Edition...heheh!!)
2. Homestay (rumah atau apartment persendirian yang dijadikan rumah rehat sewaan harian/mingguan)

Antara kedua-kedua jenis penginapan di atas, sudah tentulah homestay menjadi pilihan termurah. Di Malaysia, kita boleh menginap di sebuah rumah atau apartment yang mempunyai 3 bilik tidur dan 2 bilik air dengan harga serendah RM100 semalam! Jangan harap untuk mendapatkan hotel apartment dengan harga sebegini. Ada juga yang menawarkan harga lebih murah daripada itu, dan ada juga yang setinggi RM1000 semalam. Harga ini bergantung kepada keadaan rumah/apartment tersebut, lokasi dan fasiliti yang disediakan. Kita hanya perlu bijak menggunakan internet untuk mencari senarai homestay yang menarik dan pada masa yang sama menepati bajet kita. 

Dengan lambakan homestay yang banyak di Malaysia, saya pasti ramai yang boleh keluar bercuti bersama keluarga tanpa perlu risau tentang kos yang tinggi. Untuk bercuti 3 hari 2 malam di Malaysia dengan menggunakan homestay sebagai tempat bermalam, masak makanan sendiri dan basuh pakaian sendiri dengan menggunakan fasiliti yang disediakan, RM500 pasti cukup untuk anda sekeluarga. Jadi, apa tunggu lagi, jom melancong di negara kita sendiri bersama keluarga tercinta.

Signed off!

2 comments:

  1. salam . kalau datang terengganu kat sini yer.....http://homestay6hm.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, inshaAllah kalau ke Terengganu saya akan try homestay tuan. Dan bolehlah letak review kat blog ni..

      Delete