Saturday 20 October 2012

Penerbangan Tambang Murah di Asia

Bercuti dengan keluarga memerlukan balanja yang tinggi, terutama sekali untuk percutian yang melibatkan kapal terbang sebagai medium pengangkutan. Kewujudan penerbangan tambang murah membolehkan ramai orang biasa untuk terbang. Jadi tidak hairanlah bila Airasia menjadi pilihan setiap kali kita terfikir untuk menaiki kapal terbang. Namun, untuk mengurangkan kos perbelanjaan, amatlah wajar untuk kita tahu alternatif lain yang kita boleh gunakan sekiranya Airasia kehabisan tiket.

Menggunakan penerbangan tambang murah bukanlah bermaksud memilih perkhidmatan tidak berkualiti atau tidak selamat semata-mata untuk murah. Seperti syarikat penerbangan yang lain, kualiti dan keselamatan tetap menjadi keutamaan. Cuma, penerbangan tambang murah hanya memerlukan kita membayar bagi servis yang kita perlukan sahaja. Tidak perlu bayar kos makanan jika kita hanya mahu tidur disepanjang penerbangan, atau membayar 20kg muatan beg jika kita hanya mahu membawa sebuah beg sandang (backpack). Jadi, mengapa bayar lebih?

Sebenarnya ada lebih daripada 10 syarikat penerbangan tambang murah di Asia, namun kebanyakan daripada kita tak tahu tentang kewujudan mereka. Sebabnye kurang publisiti tentang syarikat penerbangan tersebut di Malaysia. Yang paling kerap kita dengar ialah Airasia dan Firefly.

Airasia adalah syarikat penerbangan tambang murah yang paling banyak menerima penganugerahan, bukan sahaja di Asia tetapi di peringkat dunia. Sejak 2009 sehingga 2012, syarikat milik anak Malaysia ini telah merangkul anugerah Syarikat Penerbangan Tambang Murah Terbaik Dunia. Firefly pula adalah anak syarikat Malaysia Airlines (MAS) yang tidak kurang hebatnya, namun lingkaran penerbangan masih amat terhad.

Antara syarikat penerbangan tambang murah lain yang perlu kita ketahui selain Airasia dan Firefly untuk mengambil kesempatan di atas tambang murah dan promosi-promosi yang sering diadakan ialah;

1. Tiger Airways - http://www.tigerairways.com 
Syarikat dari Singapura ini mempunyai laluan penerbangan yang luas, termasuk ke Eropah dan Australasia. Boleh naik dari KLIA dan Penang Airport. Kebanyakan penerbangan akan transit di Singapura dulu.
 
2. Jetstar - http://www.jetstar.com/my/en/home
Syarikat dari Australia ini juga mempunyai jaringan penerbangan yang luas.Kebanyakan promosi adalah untuk penerbangan dalam negara Australia sendiri.

3. Lion Air - www2.lionair.co.id/
Lion Air beribu pejabat di Indonesia. Kebanyakan tambang murah untuk penerbangan dalam negara Indonesia boleh didapati. Tahukah anda yang Lion Air juga terbang ke Melaka dan Jeddah? Menarik, bukan?
 
4. Spring Airlines - http://www.china-sss.com/en
Syarikat yang beribu pejabat di China ini hanya meliputi negara China dan beberapa lokasi di negara jiran seperti Bangkok sahaja.
 
5. Bangkok Airways - http://www.bangkokair.com/eng
Mereka terbang di dalam negara Thailand sahaja.
 
6. Hongkong Airlines - http://www.hongkongairlines.com/en_HK/homepage
Terbang di dalam negara China sahaja.
 
7. IndiGo - http://book.goindigo.in/skylights/cgi-bin/skylights.cgi
Terbang di dalam negara India sahaja.
 
8. Nokair - http://www.nokair.com/
Terbang di dalam negara Thailand sahaja.
 
9. Mandala - http://www.mandalaair.com/
Terbang di dalam negara Indonesia sahaja.

10. Jeju Air - http://www.jejuair.net/
Terbang di dalam negara Korea sahaja.

Rajin-rajinlah melawat website syarikat penerbangan di atas untuk mendapatkan promosi terbaru mereka yang kebiasaannya murah dari biasa. Ataupun langgani sahaja promosi mereka dengan mendaftarkan alamat email kepada mereka dan mereka akan hantar email kepada kita setiap kali promosi diadakan. Mudah, kan?

Signed off!

No comments:

Post a Comment