Friday 9 November 2012

Pergi Terengganu? Jangan Makan Telur Penyu!

Tentu ramai yang ke Terengganu pada cuti sekolah ini. Terengganu ada banyak tarikan, dan salah satu daripadanya ialah penyu dan telurnya. Ada yang sanggup memandu begitu jauh semata-mata untuk makan telur haiwan yang makin pupus ini.

Saya nak merayu... JANGAN MAKAN TELUR PENYU!

Penyu dah makin pupus. Kalau kita makan telur depa, saya rasa generasi akan datang takkan berkesempatan untuk tengok penyu secara live lagi. Iyelah, kan.. kalu telurnya dah dimakan, cemana penyu nak berkembang keturunannya.. betul tak? Untuk pengetahuan korang, sejak 30 tahun yang lalu, telur penyu yang menetas telah jatuh merundum sebanyak 60%. Bayangkan dalam 10 biji tu, 4 biji je selamat. Itupun belum tentu 4 biji tu akan menetas jadi penyu tau... siann...

Satu lagi, saya MERAYU.. jika korang baca post ini, sudilah kiranya korang luangkan sedikit masa untuk menyertai kempen menentang kebiasaan makan telur penyu. Caranya mudah, pergi saja ke Walt Disney Studio facebook page dan klik 'Pledge Now' yang kaler hijau tu.

WWF Malaysia dengan kerjasama Walt Disney Studio sedang mengumpulkan sokongan dari 100,000 orang untuk menyatakan pendirian ketidaksetujuaan kepada aktiviti makan telur penyu. Jadi apa lagi, tunjukkan keprihatikan korang. Tak susah pon, klik sekejap jer!

Dan ingat, kalu pegi Terengganu atau ke mana-mana tempat yang ada jual telur penyu, JANGAN BELI!

Sampaikan pesanan ini kepada kawan2 k... tunjukkan keprihatinan anda!

Signed off!

pics from google image

2 comments:

  1. ngahirinya perlu kerja keras semalaman, dan manusia dengan gampangnya mengabil dan makan telurnya? gak pnya hati ya.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul,kesian penyu mungkin takde masa depan lagi nanti..

      Delete